Nike

Historie značky Nike

 

Vše začalo v roce 1957 v jednom malém americkém městě Eugene, kde se nachází atletický stadion oregonské univerzity. V tomto roce se na atletickém stadionu poprvé setkali dva budoucí zakladatelé obchodní značky Nike, byl jím běžec středních tratí Phil Knight a jeho trenér Bill Bowerman.

logo nike

Oba byli velcí sportovní nadšenci, kteří hledali pro své aktivity to nejlepší sportovní vybavení, pro kvalitní atletickou obuv dokonce v roce 1962 zavítal Phil Knight až do vzdáleného Japonska, aby zde oslovil jednoho z výrobců sportovní obuvi společnost Onitsuka, výrobce obuvi Tiger. Velmi kvalitní a nízké výrobní náklady Phila upoutaly natolik, že se s vedením společnosti Onitsuka polečně domluvil na dovozu japonské atletické obuvi do ameriky. Phil Knight byl přesvědčen, že pokud se mu otevře možnost prodávat japonskou vyspělou atletickou obuv s nízkými výrobními náklady, zcela to změní postavení Německa v americkém obuvním průmyslu. Na první vzorky japonské obuvi musel čekat téměř rok, avšak čekání jistě stálo za to.

SADY DRESŮ NIKE S LOGEM NETFOTBAL.cz

Pro prodej japonské obuvi založil společně se svým trenérem Billem Bowermanem společnost nesoucí název „Blue Ribbon Sport“, ze které později vznikne dnešní Nike. Domluvili se také na spolupráci v oblasti vývoje ještě technologicky vyspělejší běžecké obuvi. Jako skladovací prostory pro japonské běžecké boty využívá Phil Knight suterén domu svých rodičů. Po dalších devět let Knight ve svém volném čase objíždí atletické stadiony ve Spojených státech a nabízí novinku v podobě japonské atletické obuvi. V roce 1965 přijali do pracovního poměru svého prvního zaměstnance Jeffa Johnsona. Jeff zde pracoval jako obchodní zástupce, který cestoval po Kalifornii a nabízel zde novou atletickou obuv. Jeff byl také běžcem, sportovní prostřední, kde obuv nabízel, mu bylo dobře známo a v prodeji se mu tedy velmi dařilo.

Phil svým trenérem Billem Bowermanem se mezitím snaží atletické boty upravit tak, aby ještě lépe vyhovovaly potřebám každého běžce. Testovali různé materiály, chtěli vyvinout lehčí běžeckou botu, která by dala běžci potřebnou lehkost a ještě zrychlila běžcův krok. V roce 1970 dokonce při svých experimentech použili z vlastní kuchyně vaflovač, do něhož vylily gumovou směs užívanou na podešve obuvi. Tímto experimentem dali vzniknout úplně novému vzhledu běžecké obuvi.

Následně se Phil Knight rozhodne ukončit spolupráci s japonskou společností vyrábějící atletickou obuv a zvolí cestu výroby vlastní řady obuvi. Společně se snaží vymyslet nové jméno, pod kterým by vlastní řadu obuvi prodávali. Se zajímavým nápadem přišel Jeff Johnson. Noc před tím viděl ve svém snu bohyni vítězství Niké, jméno bohyně ho upoutalo natolik, že se jím nechal inspirovat a navrhl jej jako jméno nové společnosti. Název Nike představoval přesně to, co hledali - úderný, výstižný a dobře zapamatovatelný název. A tak v roce 1971 vzniklo nové jméno společnosti, název Nike byl zachován až dodnes. V té době ještě netušili, jak je jméno bohyně vítězství výstižné.

historie

Pro reprezentaci svých produktů potřebovali i logo, proto se s návrhem nového loga rozhodli oslovit studentku Carolyn Davidson, která vytvořila známou „fajfku“ zvanou Swoosh, fajfka má znázorňovat pohyb, rychlost a dynamiku. Přestože se Philovi navržené logo nelíbilo z důvodu časové tísně nakonec potištění krabic s obuví, které již byly připravené k prodeji, logem Swoosh schválil. Phil ohodnotil práci studentky Carolyn na pouhých 35 dolarů.

 V roce 1972 se poprvé dostávají na prodejní pulty boty Nike, čímž odstartovala dlouhá cesta. Dnes je společnost Nike jednou z nejúspěšnějších sportovních značek na světě, můžeme tedy směle hovořit o vítězství dvou sportovců, kteří svým sportovním nadšením, pílí a vytrvalostí, posunuli regionální prodej běžeckých bot na světový prodej obuvi, oblečení Nike a doplňků špičkové kvality. Nike se snaží přinášet inspiraci všem sportovcům, proto své pole působnosti rozšířil z běžecké oblasti do všech sportovních sfér.

 Na vrchol dostali světoznámou značku Nike především šampioni a jedničky ve svém sportovním odvětví. Jsou to především osobnosti, které získaly důvěru ve sportovní vybavení Nike a kterým boty nebo oblečení Nike pomohly dosáhnout lepších výsledků a lepšího pocitu při tréninku. Společnost Nike jim za to vzdává poctu a děkuje. Mezi známe světové sportovce, kteří značku Nike proslavili a někteří ji dodnes reprezentují jsou např.: Steve Prefontaine, Lance Armstrong, Michael Jordan, Andre Agassi, John McEnroe, Pete Sampras, Michael Johnson, Tiger Woods, Ronaldo, Cristiano Ronaldo a další. Za Českou republiku můžeme hovořit o špičkových sportovcích jakými jsou Tomáš Kraus, Bára Špotáková, Tomáš Rosický, Milan Baroš a jiní.

Spojení se zákazníkem

Vůbec první tištěnou reklamou značky Nike byl slogan "Cílová čára neexistuje". Lze říci, že tento slogan je firemním mottem Nike. Nike nebude nikdy spokojená a vždy se bude snažit překonat svůj poslední úspěch a poskytnout zákazníkům nejvíce originální a inovativní produkty a služby.

Společnost Nike se zaměřila na spojení mezi sportovci a zákazníky na osobní úrovni a jak se brzy ukázalo, byl to základní kámen jejich úspěchu.

Růst, inovace, expanze

  • 1977 - Frank Rudy, letecký inženýr, přinesl koncept tlumení pomocí vzduchu do Nike. Díky této inovaci se značka Nike posunula na první místo v odvětví atletické obuvi.
  • 1978 - Společnost Nike představila světu novinku Nike Air, jedinečnou technologii na tlumení nárazů pomocí vzduchových polštářů.
  • 1979 - Společnost Nike se rozhodla rozšířit nabídku produktů a představila světu svou první kolekci oblečení.
  • Díky přibývajícím úspěchům společnosti značka Nike rozšířila svou specializaci do dalších odvětví sportu.
  • 1984 - Nike podepsala smlouvu s basketbalistou Michaelem Jordanem z týmu Chicago Bulls. V průběhu dalších 15 let vytvořila desítky reklam s tímto fenomenálním basketbalistou, které pobavily, inspirovaly a potěšily zákazníky po celém světě.
  • 1987 - Vznik modelu bot Air Max, který poprvé poskytl sportovcům pohled na tlumící polštář Nike Air. Odhalení této technologie pomohlo zákazníkům lépe pochopit kvalitu výrobků Nike.
  • 1988 - Nike zavádí slogan "Just do it". Univerzální heslo, ve kterém se každý našel, vyzývalo ke snění, k činnosti, odvaze a výjimečnosti. Už žádné další výmluvy, prostě "Just do it". Slogan přesně vystihoval kulturu Nike, její pracovníky a morálku.
  • 1995 - K tomu, aby se Nike stala nejlepší sportovní společností na světě, potřebovala vstoupit do nejpopulárnějšího sportu - fotbalu. Proto investovala ohromnou částku do národního týmu Brazílie a uzavřela s ním licenční smlouvu.
  • 1996 - podpis smlouvy s Tigerem Woodsem, golfovou legendou.